3 tips voor de beginnende veggie chef

Veggie Chef

Waarom zou je als cateraar veggie gerechten aanbieden? In de eerste plaats omdat er vraag naar is. Uit onderzoek van iVOX begin dit jaar blijkt dat veggie eten in de lift zit, zo’n 13,4% van de Belgen eet 3 keer of meer vegetarisch per week. We merken ook dat cateraars steeds vaker de vraag krijgen om veggie gerechten te voorzien. Het kan dan gaan om een afname van vijf tot tien procent van het totale aanbod. Ook zonder dat er expliciet vraag is naar veggie gerechten kan je de afname doen stijgen door bijvoorbeeld mee te doen met Donderdag Veggiedag, in het leven geroepen door EVA vzw. Door op donderdag extra aandacht te besteden aan veggie maaltijden, door bijvoorbeeld een specialer gerecht klaar te maken en aan sensibilisering te doen, kan de afname van veggie gerechten stijgen tot 60 à 70 procent van het totaal. We zetten je op weg met deze drie eenvoudige tips.

1. Bekijk je eigen aanbod

Je hoeft het niet ver te zoeken, start met je eigen menukaart. Zonder er bij stil te staan, heb je misschien al een veggie gerecht opgenomen in je aanbod. Zo zijn een vegetarische pasta, kaaskroketten, rijstbereidingen, een groentelasagne of een vegetarische soep misschien al te verkrijgen bij jou. Deze gerechten zijn ook eenvoudig te verbeteren en te veredelen. Door ze te evalueren en eventueel enkele aanpassingen of toevoegingen aan te doen kan je op een eenvoudige manier tot een volwaardig veggie gerecht komen.

2. Maak een plantaardige versie van je vleesgerechten

Bijna elk vlees- of visgerecht kan je omtoveren tot een heerlijke, vegetarische variant ervan, zonder dat er veel speciale ingrediënten aan te pas komen. Met een minimale verandering zijn je oude vertrouwde recpeten in een handomdraai vegetarisch. Vervang het gehakt in je spaghettisaus door tofu- of seitangehakt, roerbakvlees door vegetarische wokstrips en een hamburger door een veggie burger. Ja, zo eenvoudig kan het zijn! Redelijk wat groothandels hebben een degelijk assortiment aan vegetarische producten.

3. Wees creatief

Vertrek niet vanuit de gerechten die je aanbiedt, maar ga aan de slag met nieuwe ingrediënten voor een totaal nieuw gerecht. Je kunt ook andere kooktechnieken, kruiden of verrassende combinaties uitproberen. De veggie keuken biedt heel wat mogelijkheden: terrines, groentetaarten, beignets en tempura, gevulde groenten, rolletjes, flapjes, koekjes, woks, gratins en nog zoveel meer. Welke gerechten in jouw keuken mogelijk zijn, is erg afhankelijk van het aantal maaltijden dat de deur uitgaat en het personeelsbestand van de keuken. Maar een ding is zeker: als u vlees of vis niet langer centraal stelt in een maaltijd ontstaat er een zee aan nieuwe mogelijkheden.

Blijf op de hoogte